Blogs & Vlogs

Thuiswerken in je proeftijd: 8 vragen aan Mike

Na een paar werkdagen bij zijn nieuwe werkgever Ictivity zat Solution Consultant Mike van den Brandt thuis. Niet omdat hij zijn proeftijd niet doorkwam, maar vanwege de maatregelen in de strijd tegen het coronavirus. Kan dat wel, je inwerkperiode starten vanuit huis, als je de bedrijfscultuur, collega’s, systemen en klanten nog niet kent? 

blog_image:article_ictivi_15868707525e95b9e0965fe.jpg:end_blog_image

Hoeveel dagen heb je op kantoor gewerkt?
“Precies zeven. Op mijn eerste werkdag werd ik heel hartelijk ontvangen op het kantoor van Ictivity in Eindhoven. Die vrijdag ervoor kreeg ik mijn leaseauto al, bij aankomst wist de receptioniste mijn naam en een lunch met de directeur volgde. Ik kan niet anders zeggen dan een warme ontvangst. Een week later kwam de oproep van Mark Rutte: werk thuis als dat kan. En daar zat ik dan als nieuweling aan de keukentafel.”

Wat ging er toen door je hoofd?
“Ik had de eerste kennismakingsgesprekken achter de rug, projecten stonden op het punt te starten. En dan krijg je dit nieuws. Nou, dan baal je. Je bent ook onzeker omdat je in je proeftijd zit. Werktijdverkorting, bedrijven op het randje van faillissement, mensen raken hun baan kwijt: ik hoorde het allemaal om mij heen. Volledig ingewerkt was ik nog niet en ik moest nog wegwijs worden in de systemen.”

Kon je wel direct thuis aan de slag?
“Dat was best zoeken, zeker de eerste week. Ik moest alles en iedereen nog leren kennen. Het was de bedoeling dat ik op het hoofdkantoor maar ook bij klanten op locatie aan de slag zou gaan. Dat kan nu allemaal niet. Grote projecten oppakken kan nog niet, omdat ik daarvoor klanten en hun IT moet leren kennen. Fijn is wel dat ik goed remote kan werken.”

Uitdagend dus. Wat kun je wel doen?
“Gelukkig nog genoeg! Het opzetten en uitrollen van Microsoft Teams bijvoorbeeld, iets waar nu heel veel behoefte aan is. Videobellen om wensen in kaart te brengen of vragen te beantwoorden werkt prima. Ook spring ik bij op de afdeling Managed Services. Daar zijn extra handen nodig. Zo kan ik toch waardevol zijn voor het bedrijf, onze klanten leren kennen en collega’s ondersteunen in deze uitdagende tijd.”

Hoe is het contact met collega’s? Veel van hen ken je nog helemaal niet.
“De paar collega’s die ik al wél had ontmoet, zocht ik meteen veel op via Skype en Teams. Via hen kwam ik in contact met andere collega’s en vond ik antwoord op mijn vragen. Natuurlijk zijn er digitale vrijdagmiddagborrels, maar de échte persoonlijke kennismaking mis ik wel. Toch heb ik in deze korte tijd gemerkt dat Ictivity een hechte club is. Iedereen is behulpzaam, heeft passie voor het werk en ik voelde mij al snel een Ictiviaan.”

Hoe ziet je thuiskantoor eruit?
“Ik heb twee kindjes van 2,5 jaar en 11 maanden. Aan de eettafel geef ik soms met de ene hand de fles, en typ ik met de ander. Dat is af en toe hectisch. Gelukkig kunnen ik en mijn vriendin elkaar goed afwisselen. Belangrijke belafspraken stemmen we met elkaar af. Toch horen klanten of collega’s geregeld kindergeluiden op de achtergrond. Gelukkig is dat nooit een probleem, ik hoor die net zo goed aan de andere kant. We zitten allemaal in hetzelfde schuitje.”

Welke tip geef je andere thuiswerkers in hun proeftijd?
“Neem initiatief. Je moet veel zelf doen, maar ga er achteraan. Een collega die je rondleidt of iets voordoet is er nu niet. Het voordeel daarvan is dat je heel snel leert. Ik ben veel zelf op onderzoek uitgegaan en dat heeft mij ver gebracht.”

Hoe ziet de komende periode eruit?
“De functie waarvoor ik ben aangenomen, heb ik nog niet uit kunnen oefenen. Ondanks die gekke start heb ik vertrouwen dat ik op mijn plek zit. De collega’s zijn tof en ik ben lekker actief op een andere afdeling. Daardoor voel ik mijzelf heel nuttig. Ik krijg ook veel positieve reacties. Dat laat zien dat je óók als nieuweling van toegevoegde waarde kan zijn.”

Auteur Ictivity
Publicatiedatum 16-4-2020 9:29
Deel deze pagina